Чи потрібно повертати гроші, помилково видані банкоматом
Источник: ЛігаЗакон
Клієнт банку несе відповідальність за проведення незаконних операцій, але не за збій роботи банкомату
Особа не повинна відшкодовувати суму коштів, яку вона отримала через збій у роботі банкомату. Клієнт банку несе відповідальність за відповідність інформації, зазначеної ним в документі на переказ, суті операції, щодо якої він здійснюється, а також за проведення незаконних операцій з компонентами платіжних систем, але не за помилку у роботі банківської системи.
Відповідне положення міститься у постанові КЦС ВС від 13 листопада 2019 року № 296/3921/15-ц.
З повним текстом судового рішення зручно ознайомитися у VERDICTUM. Замовити повнофункціональний тестовий доступ можна тут.
Обставини справи
Особа (клієнт банку) через збій у роботі банкомату отримала суму коштів більше, ніж вона зазначала при проведенні цієї операції. Картка була кредитною (з лімітом у 2 тис. грн). Банк провів службову перевірку, якою підтверджено факт наявності технічної помилки під час інкасування банкомату. Зокрема, встановлена невідповідність номіналу касети фактично закладеним в неї купюрам, тобто в параметрах касет замість двадцятигривневих купюр були закладені купюри номіналом по 200 грн.
Позивач просив визнати зобов’язання щодо погашення кредитного ліміту за платіжною карткою, припиненими у зв’язку з належним виконанням.
Рішенням місцевого суду позов задоволено. Визнано зобов’язання позивача щодо погашення кредитного ліміту по платіжній картці на загальну суму 1 520 грн. припиненими. Стягнуто з банку на користь держави судовий збір у розмірі 1 218 грн.
Рішенням апеляційного суду скаргу банку задоволено. Рішення місцевого суду скасовано та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову клієнта банку. Стягнуто з клієнта банку 1 515, 8 грн. судового збору.
Позиція Верховного Суду
Верховний Суд вважає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права, скасувавши рішення суду першої інстанції.
ЦК передбачено, якщо порушення банком правил розрахункових операцій спричинило помилковий переказ банком грошових коштів, банк несе відповідальність відповідно до цього Кодексу та закону.
Згідно зі ст. 33 Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» платник несе перед банком або іншою установою — учасником платіжної системи, що його обслуговують, відповідальність, передбачену умовами укладеного між ними договору.
Платник несе відповідальність за відповідність інформації, зазначеної ним в документі на переказ, суті операції, щодо якої здійснюється цей переказ. Платник має відшкодувати банку або іншій установі — учаснику платіжної системи шкоду, заподіяну внаслідок такої невідповідності інформації.
Платник зобов’язаний відшкодувати шкоду, заподіяну банку або іншій установі — учаснику платіжної системи, що його обслуговують, внаслідок недотримання цим платником вимог щодо захисту інформації і проведенням незаконних операцій з компонентами платіжних систем (платіжні інструменти, обладнання, програмне забезпечення тощо). При цьому банк або інша установа — учасник платіжної системи, що обслуговує платника, звільняється від відповідальності перед платником за проведення переказу.
Аналіз наведених вище норм вказує, що крім функцій розрахунково-касового обслуговування клієнта, банк також виконує й функцію зберігання його грошових коштів, які перебувають на банківському рахунку і несе відповідальність за безпеку власної платіжної системи, а значить і грошових коштів. В свою чергу клієнт несе відповідальність за проведення незаконних операцій.
Незаконності дій позивача при проведенні транзакцій зі зняття готівки в банкоматі судом не встановлено.
Оставить комментарий